Allemaal automatisch, zonder mensen
Autonoom vliegende drones met maaltijden en pakjes. Over tien jaar vliegen deze elektrische razendsnelle bezorgers boven ons hoofd. ,,Nooit meer slappe friet.”Autonoom vliegende drones met maaltijden en pakjes. Over tien jaar vliegen deze elektrische razendsnelle bezorgers boven ons hoofd. ,,Nooit meer slappe friet.”
De zwarte drone blijft op zo’n 15 meter boven de grond hangen. Hier in de buurt moet-ie ergens zijn. ,,Hij zoekt nu de QR-code. Kijk, daar komt ie!’’ Ted van Hoof straalt. De drone heeft zojuist geheel zelfstandig een AED – een automatische defibrillator die het hartritme kan herstellen bij een hartstilstand – bezorgd op het dak van een gebouw aan de andere kant van de High Tech Campus in Eindhoven. Met een plof landt de drone een halve meter naast een bord met een QR-code. ,,Half metertje speling, moet kunnen.’’
Van Hoof leidt de Eindhovense afdeling van het Europese project Flying Forward 2020 dat autonoom vliegende drones mogelijk moet maken. ,,Drones kunnen maaltijden bezorgen, medicijnen brengen of een AED als iedere seconde telt. En dat moet allemaal automatisch, zonder mensen.’’ De High Tech Campus in Eindhoven is een van de vijf Europese onderzoekscentra waar in opdracht van de Europese Commissie onderzocht wordt hoe drones autonoom en veilig kunnen vliegen. ,,Dat moet natuurlijk veilig zijn. Ze vliegen met een dik 50 km/uur door de lucht. Een drone van dit formaat met een pakket wil je niet op je hoofd krijgen, dan ben je dood. Het is toch al snel 10 kilo. En die propellers zijn natuurlijk ook ronddraaiende messen, die wil je uit de buurt van mensen houden. Er is infrastructuur nodig waar drones kunnen landen en opladen. De drones moeten ook onderling communiceren, of direct of via een verkeerstoren voor drones.’’ Want één autonoom vliegende drone zal niet zo snel brokken maken. Maar wat als er tientallen of honderden door het luchtruim van een stad gaan?
Het team onderzoekers van Van Hoof laten drie drones vertrekken. Een gaat een maaltijd brengen, de ander reageert op een melding dat er iemand over het hek van de campus is geklommen en de derde spoedt zich naar de ‘hartaanval’ op het dak. ,,Zonder tussenkomst van ons. Ze weten de coördinaten en gaan erheen.’’
TU Delft
Eindhoven is niet de enige plaats waar met autonome drones wordt gevlogen. Aan de TU Delft wordt geëxperimenteerd met drones die zelfstandig door kassen vliegen om plantenziektes te detecteren. Rijkwaterstaat heeft op de verkeerspost langs de Waal bij Nijmegen een autonoom vliegende drone die razendsnel incidenten zoals aanvaringen, afgevallen lading en olieverontreinigingen in beeld kan brengen. Maar dat zijn vooral vliegende camera’s. De winst zit hem in de automatisering: er is geen ‘piloot’ nodig, een leek kan de drones aansturen. Bij terugkeer gaat de drone in een eigen garagedoos om de batterij weer op te laden.
Rijkswaterstaat wil graag uitbreiden en wacht op extra geld van de minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Maar het grootste struikelblok is de wet- en regelgeving. Zomaar met een autonome drone vliegen mag niet. Rijkswaterstaat heeft ontheffing voor een klein stukje Waal. In Eindhoven is alleen de vierkante kilometer van de Campus vrijgegeven. ,,We hebben heel lang met Eindhoven Airport moeten praten voor dit mocht. We mogen niet hoger dan 120 meter. Er is Europese regelgeving in de maak, maar ik verwacht dat het nog wel vier jaar duurt voor het luchtruim wordt opengesteld.’’
Eindhoven kijkt ook naar de business case: is het commercieel wel interessant om pakjes te bezorgen. ,,Wij denken dat het een toegevoegde waarde heeft voor een bezorgdienst.’’ Webgigant Amazon probeert het al tien jaar, maar door crashes en andere tegenslag is het nog steeds niet commercieel levensvatbaar. Toch gelooft Amazon er in. Consumenten zouden hun bestellingen zo binnen een halfuur op de deurmat krijgen. Wing, een zusterbedrijf van Google, biedt winkelcentra drones aan voor de snelle bezorging. De pakjes hangen aan een kabeltje onder de drone. Een landingsplaats is niet nodig. 100.000 bestellingen heeft Wing al gedaan. Doel is dat de bezorgkosten dalen én de producten sneller bezorgd worden.’’
Verre toekomst
,,Drones gaan vliegen in de stad van de toekomst en zullen uiteindelijk de flitsbezorgers vervangen. Wij denken dat de drone eerst vooral bij moeilijk bereikbare plekken nuttig is. Schepen, eilanden, afgelegen gebieden. In de stad maakt het de klant niet uit of je maaltijd met de fiets, een brommer of een drone wordt bezorgd. Al zal de drone sneller zijn. ‘Nooit meer slappe friet’, zeggen we hier. Een uitgeprinte QR-code is genoeg om de landingsplaats aan te geven.’’
Bron; Algemeen Dagblad